29 Syyskuu 2019


Elintärkeä sähköpostin otsikko

Sähköpostin otsikolla on suuri merkitys siihen avataanko sähköposti vai ei. Otsikon valinnasta tekee hiukan monimutkaisen se fakta, ettei kaikille voi lähettää samanlaista viestiä. Vaikka otsikko olisi erittäin hyvä tietyllä vastaanottajalle, se ei pakosti toimi toiselle. Otsikon pitää myös päätyä vastaanottajalle luettavaksi.

Otsikon kaksi tarkoitusta

Hyvä otsikko houkuttaa avaamaan viestin ja hyvä otsikko ei ole kirjoitettu niin, että se estää viestin päätymisen vastaanottajalle.

Avattava otsikko

Avattu sähköpostiviesti on aina jo pieni voitto. Kun viesti avataan, viesti on mennyt perille ja joku on kokenut viestin avaamisen arvoiseksi. Viesti koetaan avaamisen arvoiseksi sitä helpommin, mitä kohdistetumpi se on. Personoinnista on otsikoissa apua silloin kun se on kohdistettua oikeaan osoitteeseen. Otsikkoja ei ole kuitenkaan pakko personoida, kunhan muistaa personoida sitten ainakin osan viestin sisällöstä.

Roskapostin joutavat otsikot

Olen tästä aiheesta jo aiemmin kirjoitellut, mm. Spämmifiltterit ennen ja nyt ja Roskaposti ei mene perille. Otsikko on se ensimmäinen kohta minkä takia joudutaan koirankoppiin, eli roskapostiin. Lyhyesti, ei kannata käyttää spämmikieltä. Ei kannata kirjoittaa otsikkoa Caps Lock pohjassa. Ei kannata käyttää sanaa “Viagra” otsikossa, vaikka myisitkin Viagraa lääkeyhtiön edustajana.

Otsikkoa kannattaa muutella vähän väliä. Tämä on hyvä asia ihan pelkästään A-B testauksen kannalta, kun etsitään toimivaa otsikkoa, mutta myös roskapostiin joutumisen kannalta. Vaihteleva otsikko auttaa sähköpostimarkkinoijaa näyttämään ihmiseltä, eikä robotilta.

Automatisoidut otsikot

Sähköposteja lähetetään usein kampanjoina. Kampanjoissa saatetaan lähettää useita satoja tai tuhansia viestejä kerrallaan. Voin sanoa kokemuksesta, että yksitellen tuhannen viestin kirjoittaminen on aika tylsää puuhaa. Näissä tilanteissa usein turvaudutaan automatisointiin. Automatisoinnilla voidaan saada erinomaisia tuloksia aikaan, mutta sen kanssa pitää olla otsikoiden ja sisällön kannalta tarkkana.

Tarkkana kannattaa olla kuitenkin olla, ja muistaa että personoitu viesti päätyy harvemmin roskapostiin. Jos automatisointia aikoo tehdä, kannattaa ottaa huomioon sähköpostin otsikoiden personointi. Personoinnin voi ottaa huomioon lisäämällä esimerksiksi vastaanottajan yrityksen nimen otsikkoon. Lisääminen pitää tehdä siten, että se tuntuu luontevalta ja ei-automatisoidulta.

Kannattaa käyttää mielummin vastaanottajan yrityksen kutsumanimeä kuin koko virallista nimeä. Eli, ei kannata kirjoittaa “Nokia Oyj”, vaan ihan pelkästään “Nokia”. Tämä johtuu siitä, että ensimmäinen vaihtoehto näyttää tulevan tietokannasta tai että se on scrapettu joltain yritystietoja sisältävältä nettisivulta. Jälkimmäinen näyttää ihmisen kirjoittamalta.

Muutama otsikko malliksi

Laitan tähän esimerkkejä otsikoista, ettei jäädä teorian tasolle. Ensiksi muutama personoimaton sähköpostin otsikko ja perään muutama personoitu sähkäpostin otsikko.

Personoimaton sähköpostin otsikko

  1. Tapaaminen ensi viikolla?
  2. Pikainen kysymys
  3. Markkinointikysymys

Personoitu sähköpostin otsikko

  1. (oman yrityksen nimi) –> (vastaanottajan yrityksen nimi)
  2. (oman yrityksen nimi) & (vastaanottajan yrityksen nimi)
  3. (vastaanottajan alaa koskeva emoji)

Selvennykseksi, jos oma yritys on Kantolan Keksi ja vastaanottaja Nokia, ensimmäisestä otsikosta tulee: “Kantolan Keksi –> Nokia”. Alaa koskeva emoji voi taas olla vaikka oluttuoppi, jos lähestyt panimoita.

© Copyright course.fi 2019