4 Lokakuu 2019


Kylmä sähköpostimarkkinointi

On olemassa monta tapaa hankkia asiakkaita. Yksi hyvä tapa on lähettää asiakkaille sähköpostia, ja kysyä heiltä suoraan kiinnostaisiko heitä jutella sinun tuotteestasi. Silloin kun vastaaja ei ole lähettäjälle ennestään tuttu, tätä prosessia kutsutaan kylmäksi sähköpostimarkkinoinniksi. Eli vähän niin kuin puhelinmyyntiä, mutta paremmin kohdistettua ja sen tekeminen on vähemmän hanurista.

Sähköpostilla asiakkaita

Sähköpostimarkkinointi on kannattavaa, koska se on nopeaa, toimivaa ja halpaa. Tarvitaan vain domaini, sähköpostiosoite, sähköpostiohjelma ja voi aloittaa markkinoinnin. Totta kai, pitää olla tuote tai palvelu mitä myy, pitää tietää kenelle ja miten niitä kannattaa myydä. Sähköpostimarkkinointia ei usein käytetä suoraan tuotteiden tai palveluiden myyntiin, vaan liidien, eli potentiaalisten asiakkaiden hankintaan. Ensin otetaan potentiaaliseen asiakkaaseen yhteyttä sähköpostilla ja sen jälkeen sovitaan mitä jatkossa tehdään.

Aina sähköpostimarkkinointi ei ole kuitenkaan paras vaihtoehto. Esimerkiksi, sähköpostimarkkinointia ei kannata tehdä jos olet myymässä Euroopassa suoraan kuluttajille, koska GDPR-säännöt kieltävät sen. Vaikka GDPRS-säännökset koskevat yksityisiä ihmisiä, on niillä myös oma merkityksensä yrityksiä lähestyttäessä. Sähköpostimarkkinointia ei ole myöskään pakko tehdä, jos inbound-liikennettä on riittävästi.

Sähköpostilla myynti

Yksinkertaistetusti sähköpostia kannattaa lähettää hyville liideille, eli potentiaalisille asiakkaille. Netistä voi ostaa listoja, mutta niiden käyttäminen saattaa olla laitonta (gdprs) ja myös huonoja. On parempi lähettää 50 mailia hyville liideille, kuin 500 huonoille. Alkuun pääsee miettimällä kenen ongelmaan oma tuote tai palvelu on ratkaisu, ja etsimällä kriteerit täyttäviä yrityksiä Googlesta. Hyvien liidien etsiminen on oma taiteenlajinsa, jonka keskiössä on asiakkaan tarpeet ja tieto siitä kuka tekee ostopäätökset yrityksessä.

© Copyright course.fi 2019