24 Syyskuu 2019


Roskaposti ei mene perille

Kun haluaa myydä tuotteita tai palveluita yritykselle sähköpostilla, tarkoitus olisi että sähköposti päätyy oikealle vastaanottajalle. Viesti ei saa päätyä roskapostiin. Se onnistuu kun vältetään spämmifiltteri, eli roskapostisuodatin. Samat säännöt pätevät jos yrittää lähestyä ketä vaan sähköpostilla, oli se sitten työpaikkahakemus tai haastattelupyyntö. Jos vastaanottaja ei näe viestiä, hän ei myöskään lue viestiä.

Miten olla päätymättä roskapostiin?

Yksinkertainen sääntö miten välttää roskapostiin joutuminen on, että sisällön pitää olla laadukasta. Sisällön pitää olla sellaista, että vastaanottaja haluaa lukea se. Nykyaikaiset spämmifiltterit luottavat koneoppimiseen, ja niitä on yhä vaikeampi huijata päästämään läpi ei-tilattuja massaviestejä. Kyseessä on hyvin monimutkainen aihe, mutta näillä perusohjeilla pääsee kuitenkin aika pitkälle.

  1. Älä käytä spämmiviestien kieltä
  2. Älä lähetä samaa viestiä eri vastaanottajille
  3. Mieti haluaako vastaanottaja lukea viestisi

1. Älä käytä spämmiviestien kieltä

Puhutko spämmiä? Sähköpostiviestin otsikkoon ei kannata laittaa sanoja kuten “ilmainen”, “free”, “f r e e”, “viagra”, “osta nyt”, jne. Spämmisanaston käyttäminen johtaa viestin joutumiseen roskakoriin. Nykyaikaiset filtterit eivät suoraan poista viestejä, mutta riski roskapostiin joutumiseen lisääntyy.

2. Älä lähetä samaa viestiä eri vastaanottajille

Eri vastaanottajalle pitää lähettää eri sisältö. Spämmifiltterit huomaavat jos samaa sisältöä lähetetään monelle eri vastaanottajalle. Vastaanottaja myös huomaa helposti, jos viesti ei ole tarkoitettu hänelle. Pahimmassa tapauksessa viesti tulee merkityksi roskapostiksi ja lähettäjän maine huonontuu. Maineen huonontuessa viestit menevät useammin ja useammin roskapostiin. Viestin pitää olla vähintään personoitu alkamaan tervehdyksellä ja vastaanottajan nimellä.

Ei myöskään ole suositeltavaa lähettää viestejä yleisiin osoitteisiin, kuten myynti@esimerkki.fi. Yleisiin osoitteisiin lähetettyjä viestejä ei voi personoida, ja viestit usein uudelleenohjataan monelle ihmiselle. Jos moni vastaanottaja merkitsee saman viestin roskapostiksi, lähettäjän maine huonontuu merkittävästi.

3. Mieti haluaako vastaanottaja lukea viestisi

Viestin on tarkoitus on olla hyödyllinen vastaanottajalle. Jos viesti ei ole hyödyllinen, on iso mahdollisuus että vastaanottaja merkitsee viestin roskapostiksi. Lisäksi, hyödyllisiin viesteihin vastataan, mikä on positiivinen asia spämmifilttereiden kannalta.

© Copyright course.fi 2019