23 Syyskuu 2019


Tieni sähköpostimarkkinoijaksi

Tieni sähköpostiammattilaiseksi on kulkenut omaa mutkikasta reittiänsä. Oliko se keski-iän kriisiä vai jotain muuta, päätin silti lähteä kokiksi. Työn piti olla varma ja mielekäs työpaikka loppuiäksi. Näin ei kuitenkaan käynyt, koska kemikaaliallergiat tekivät lopun niistä suunnitelmista. Sitten piti keksiä taas jotain uutta. Taas, koska syystä tai toisesta olen joutunut tai päättänyt lähteä uudelle uralle useampaan kertaan elämäni aikana. Päädyin sitten mutkien kautta töihin digitoimistoon, koska olin aiemmin tehnyt IT-puolen töitä ja siellä ei ainakaan käsiteltäisi kemikaaleja.

Ensitöikseni ohjelmoin ohjelman, millä etsitään potentiaalisia asiakkaita, eli liidejä. Tämän jälkeen tein asiakashankintaa itse kehittämälläni ohjelmalla. Alkuperäinen ajatus oli automatisoida asiakashankinta kokonaisuudessaan. Silloin en vielä ollut tietoinen kaikista syistä, minkä takia koko prosessin automatisointi olisi ollut huono idea.

Alun hapuilun ja erinäisten haasteiden jälkeen, omaksi ja digitoimiston omistajien yllätykseksi, homma toimi. Työni tuotti tulosta. Asiakkaita rupesi tulemaan. En ollut koskaan opiskellut markkinointia, enkä koskaan ollut myyjänä. Päinvastoin. Myyminen ja markkinointi oli aina ollut heikkouteni. Olin ollut yrittäjänä tekemässä tuotteita, joista kukaan ei koskaan kuullut, koska en osannut markkinoida niitä. Jos olisin silloin tiennyt mitä nyt tiedän, olisin voinut antaa kehittämilleni tuotteille niiden ansaitsemansa mahdollisuuden. Myynnin ja markkinoinnin oppiminen tuntui kuin supervoimalta. Yhtäkkiä minulla oli rahanarvoinen taito, millä sai asioita lähes taianomaisesti tapahtumaan.

Klisettä käyttääkseni, sillä tiellä sitten olen. Kehittämässä, kokeilemassa, onnistumassa ja epäonnistumassa.

Osaan

  1. koodata (Golang ftw)
  2. olla sähköposteissa mukava
  3. luoda liidejä

Ystävällisin terveisin,

Miro Holopainen

© Copyright course.fi 2019